Hesari julkaisi helmikuun alussa (1) yllä olevan kuvan. Sitä voi nimittää ihmishenkien pelastamisen kunniatauluksi. Liikennekuolemat vähenivät puoleen kymmenessä vuodessa. Myöhempinä vuosikymmeninä käyrä on edelleen laskenut.
Ratkaiseva oivallus oli, ettei liikenneturvallisuutta voida paljoa parantaa tehostamalla ajo-opetusta, opettamalla ihmisiä ajamaan paremmin. Sen sijaan laadittiin lakeja ja säädöksiä, joita saamme kiittää turvallisemmasta liikenteestä.
Liikenneturvallisuus mallina lihavuuden ehkäisylle
Lihavuutta on tähän asti yritetty ehkäistä opettamalla ihmisiä ”ajamaan paremmin” yhä lihottavammaksi muuttuneessa ruokamaailmassa. Suomessa on ilmestynyt useita ravitsemussuosituksia, ja monilla kampanjoilla on kannustettu kansalaisia syömään terveellisemmin. Niistä huolimatta painokäyrät ovat jatkaneet nousuaan.
Suomi on joutunut tilanteeseen, jossa suurin osa kansalaisista on ylipainoisia. Heistä 200 000 on lapsia. Lihavuutta selättämiseen eivät suositukset ja neuvot riitä. Pitää tehdä ”liikenteet”.
Liikenneturvallisuuden avulla ehkäistään ennenaikaisia kuolemia. Ylipainon vähentämisellä tavoitellaan samaa. Lihavuuden aiheuttamiin sydänsairauksiin, aivohalvauksin, diabetekseen, maksakirroosiin, syöpäsairauksiin jne. kuolee vuosittain moninkertainen määrä suomalaisia verrattuna liikenneonnettomuuksiin 1970-luvun alussa.
Painoturvallisempaan Suomeen
Liikenneturvallisuuden suunnittelijoiden ratkaisut lakien ja säädöksien suunnittelussa perustuivat vankkaan tietoon liikenneonnettomuuksien syistä. ”Painoturvallisuuden” suunnittelijat voivat vastaavasti turvautua luotettavaan tutkimustietoon siitä, mistä ja miksi suomalaiset saavat ylimääräisiä kaloreita.
Liikenteessä monet eri syyt lisäävät onnettomuuksien riskiä. Samalla tavalla tämän päivän runsaassa ruokamaailmassa monet eri tekijät johtavat ylimääräisten kaloreiden saantiin. Lihavuuslukujen kääntämiseksi laskuun tarvitaan useita erilaisia ratkaisuja, jotka vaikuttavat ravintoketjun eri kohdissa. Niitä ei tarvitse lähteä etsimään, sillä kaikista löytyy muissa maista toteutettuja esimerkkejä:
- Sokeripitoisia virvoitusjuomia verotetaan jo yli 40 maassa (2)
- Haittavero makeisille, perunalastuille ym. energiatiheille ruuille on voimassa Unkarissa (3) ja Meksikossa (4).
- Epäterveellisten ruokien mainostamista lapsille on rajoitettu monissa maissa (5).
- Chilessä on kielletty lelujen jakaminen lapsille tarkoitettujen elintarvikkeiden yhteydessä (6).
- Varoitusmerkkejä epäterveellisten ruokien pakkauksissa käytetään jo muutamissa maissa (7)
- Britanniassa suunnitellaan epäterveellisten ruokien myynnin kieltämistä kassoilla (8).
Suomessa on kielletty alkoholituotteiden myyminen alennettuina tarjoustuotteina (9), eikä oluen litrahinta isoissa pakkauksissa saa olla yhden tölkin litrahintaa pienempi.
Ruokakaupassa kulkija ei ole nähnyt ”2 tölkkiä yhden hinnalla” tarjouksia. Kassakuitista hän voi todeta, että 1/3 litran tölkin litrahinta on vähintään sama kuin 12 tölkin mäyräkoirassa. Näiden rajoitusten tarkoitus on vähentää alkoholijuomien haitallista kulutusta. Koska elintarvikkeiden isot annokset ja pakkaukset ovat merkittävä syy liikakaloreihin, samanlaista hinnoittelusäädöstä tuliksi käyttää vähentämään sokeria sisältävien virvoitusjuomien, perunalastujen, makeisten ym. kulutusta.
Lopuksi
On vielä syytä palata siihen, mitä ylipainoepidemian taakse kätkeytyy. Vaa´an lukema sinänsä ei luonnollisestikaan ole oleellinen. Merkitystä on sillä, että lihavuus aiheuttaa sairauksia, jotka lisäävät kuolemia.
Lihavuudesta johtuvia kuolemia on pelkästään syöpäsairauksissa enemmän kuin liikennekuolemia 50 vuotta sitten (10). Ennenaikaisia kuolemia on vielä enemmän diabetekseen, aivohalvauksiin ja sydäntauteihin sairastuneiden keskuudessa. Lihavuussairauksiin menehtyneet ovat aivan yhtä kuolleita kuin liikenneonnettomuuksissa henkensä menettäneet. Ihmiselämiä on päättynyt ennen aikojaan.
Liikenne muuttui turvallisemmaksi yhteiskunnan säätämien lakien ja muiden säädöksien avulla. Muutamat Suomea vastuuntuntoiset maat, kuten Chile ja Meksiko, ovat jo ryhtyneet laajasti vaikuttavilla lakipaketeilla tavoittelemaan painoturvallisempaa yhteiskuntaa.
Suomessakin ollaan heräämässä. Yli 200 sosiaali- ja terveysjärjestön ryhmittymä SOSTE ja Terve Paino -yhdistys ehdottavat sokeria sisältävien elintarvikkeiden haittaveroa. Terve Paino vaatii myös, että lapsille kohdistettu epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointi on kiellettävä.
Vuodesta 1973 alkaen liikennekuolemat putosivat alle puoleen kymmenessä vuodessa. Ylipainon torjunnassa tavoitteeksi voisi asettaa samassa ajassa pudottaa ylipainoisten määrä nykyisestä lähes kolmesta miljoonasta alle kahden miljoonan.
PS:
Liikenneturvallisuuden parantamisen sysäsi liikkeelle presidentti Kekkosen uuden vuoden puhe vuonna 1973. Löytyykö Suomesta korkean tason vaikuttaja, jonka kannanotto käynnistäisi toimenpiteet elintarvikkeiden painoturvallisuuden parantamiseksi?
Käytettyjä lähteitä
- Liikennekuolemat vähentyneet reilusti. Toim. Jukka Harju, HS 3.2.2020
- Smith Taillie L, Reyes M, Colchero MA ym. An evaluatiion of Chile’s law of food labelling and advertising on sugar-sweetened bevereages purchases from 2015 to 2017: A before-and-after study. PLOS Medicine 2020, february 11.
- Good practice brief. Pulic health product tax in Hungary. WHO
- Maurico H-F, Batis C, Rivera JA ym. Reduction in purchases of energy-dense nutrient-poor foods in Mexico associated with the intruduction of a tax in 2014. Prev Med 2019;jan:16-22.
- Taillie LS, Busey E, Mediano Stoltze F ym. Governement policies to reduce unhealthy food marketing to children. Nutr Rev 2019;22: pii: nuz021-
- Corvalan C, Reyes M, Garmendia ML, Uauy R. Structural responses to the obesity and non-communucable diseases epidemic: update on the Chilean law of food labelling and advertising. Obesity Rev 2019;0:367-74.
- Reyes M, Garmendia ML, Olivares S ym. Development of Chilean front-of-package food warning label. BMC Public Health 2019;19:906.
- Eljeskov KT, Sharp SJ, Stead M ym. Supermarket policies on less healthy food at checkouts: natural experimental evaluation using interrupted time series analyses of purchases. PLoS Med 2018;15:e10002712
- Alkoholituotteiden vähittäismyynti. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto. PDF linkki
- Vuonna 2018 syöpäkuolemia oli 12 900. Lihavuus lisää yli kymmenen syövän riskiä. Normaalipainoisiin verrattuna lihavilla (painoindeksi yli 30) on yli kaksi kertaa enemmän kohtu-, maksa- ja munuaissyöpää, ja 1,5 – 2 kertaa enemmän haima-, paksusuoli- ja rintasyöpää.
https://www.lansivayla.fi/paikalliset/2337985
Liittykö Terve Paino -yhdistys tähän?
Kannatettava aloite joka tapauksessa!
Liittyy sikäli, että Terve Paino ry:n logo ja linkki on tällä sivulla ja satun olemaan yhdistyksen puheenjohtaja. YHdistys ajaa tällä hetkellä haittaveroa runsaasti sokeria sisältäville elintarvikkeille ja että epäterveellsiten ruokien ja juomien markkinointi lapsille kielletään. Tässä kirjoituksessa olen yksityishenkilönä visioinut, mitä muita toimenopiteitä tarvitaan, jotta lihavuusepidemia voidaan nujertaa.
Anteeksi, ilmaisin itseäni epäselvästi! Tarkoitukseni oli kysyä liittyykö Terve Paino -yhdistys postaamassani linkissä kerrottuun uutiseen 🙂 Eli kansanedustajan tekemään aloitteeseen
Mia Laiho ehdotti 15.7. Länsiväylä-lehdessä ruokapakkauksiin energiamäärän kertovia ”liikennevaloja”. Se on ilman muuta yksi keino osoittaa kuluttajalle konkreettisesti elintarvikkeiden lihottavuus. Tätä ideaa on toteutettu jo joissakin maissa. Hyvin silmiinpistävät muut varoitusmerkit saattavat olla vielä tehokkaampia, esim. Chilen STOP merkki, josta kerron aiemassa artikkelissani https://www.perttimustajoki.fi/stop-epaterveelliselle-ruualle/. Terve Paino on vasta hiljan aloittanut toimintansa ja tässä vaiheessa olemme ajamassa sokerituotteiden haittaveroa ja lapsille tarkoitettujen epäterveellisten ruokien markkinointikieltoa. Jatkossa yhdistyksessä tullaan miettimään muitakin tässä blogijutussa mainittuja toimenpiteitä.
Ok, sokerivero ja mainostuskielto lapsille ovat erittäin kannatettavia ideoita! Toivottavasti ne toteutetaan